Nu om dage kan det godt være svært at se tøj, som værende et praktisk værktøj, frem for en platform for modens tendenser. Når vi kigger på en t-shirt eller en taske, så handler vores første tanker sjældent om deres praktiske funktion. Vi overvejer ikke hvorvidt t-shirt?en nu også er varm nok, eller om den dækker alle de steder, den gerne skal dække. Det tager vi som en selvfølge, eller i hvert fald som en anden prioritet. Vores beslutning om, hvorvidt vi køber produktet eller ej, handler derimod om, hvor moderigtigt det er. Det handler om design og stil. Vi overvejer hvordan det passer med tidens trend, og om det vil gå godt sammen med de andre ting, vi allerede ejer.
Sådan har det ikke altid været. Tøj er jo i bund og grund en praktisk løsning på et ?problem?. Vi har tøj på for at skærme os fra elementerne, og for at se anstændige ud i offentligheden. Disse problemer løses stadig af moderne tøj: det er bare ikke rigtigt noget vi tænker over længere. Før i tiden ville man altså træffe sin beslutning ud fra hvor godt produktet løste de praktiske udfordringer. Det ene produkt var typisk bedre end det andet. Men i dag er alle produkterne nogenlunde lige gode til at dække de helt basale behov. Det er så billigt og nemt at lave produkter af ordentlig kvalitet i dag, at det ikke rigtigt er noget, der adskiller mulighederne ude på markedet. Det er derfor vi kigger på designet: det er det visuelle der betyder noget for vores beslutning i dag.
Denne overgang fra at fokusere på det praktiske, og til at kigge på det visuelle i stedet, er noget der sker hele tiden. Så længe det er muligt at lave tekniske innovationer på et produkt, så det bliver betydeligt bedre end alternativerne, så vil det være de pragmatiske ting der fokuseres på. På et eller andet tidspunkt er der dog ikke længere plads til praktiske forbedringer. Når det sker, så begynder de forskellige producenter at konkurrere på det eneste område, de kan adskille sig på: designet. Nogle produkter bliver der innoveret på i årevis før det skifter over til rent design, mens det for andre sker lynhurtigt.
Et af de steder, hvor overgangen først lige er begyndt at ske nu, er indenfor gummistøvler. Mange mennesker ser stadig gummistøvlen som værende et praktisk værktøj. Når de vælger hvilken gummistøvle de skal købe, så er det altså primært de praktiske ting der tæller: hvor god den er til at holde vand ude, og til at holde tæerne varme.
Men vi har nået enden for den tekniske innovation. Alle producenterne kan i dag producere gummistøvler der dækker alle vores praktiske behov. Så nu er kampen gået ind for at lave de mest moderigtige gummistøvler! Ilse Jacobsen tog Danmark med storm, da hun introducerede de flotte korte Gummistøvler. Det var et tydeligt tegn på overgangen fra det praktiske til det visuelle. En kort gummistøvle er ikke mere praktisk end de lange: men den er betydeligt flottere at se på, og fungerer stadig perfekt til hverdag.